Wielkie koncerny oraz twórcy rozwiązań technologicznych i społecznościowych, jak Facebook, Samsung, Qualcomm, Nokia, MediaTek, Ericsson, Opera tworzą wspólną inicjatywę mającą dostarczyć Internet dla 5 mld ludzi! Brzmi znajomo? Ostatnim razem głośno było o koncepcie Google – Project Loon, którego założeniem jest, żeby opleść Ziemię balonami, które będą udostępniały Internet wszędzie tam, gdzie go nie ma i być nie może, np. w górach. Teraz wyszukiwarkowemu gigantowi wyrasta konkurencja, ale cieszę się z tego bardzo!
Inicjatywa Facebooka i spółki ma na celu wykorzystywać nowoczesne rozwiązania technologiczne, by upowszechniać dostęp do sieci. Docelowym założeniem projektu jest, aby chciały go wcielać w życie lokalne instytucje edukacyjne, non-profit, czy władze. Ogromną rolę odegrają też operatorzy komórkowi, z którymi Facebook, Ericsson, MediaTek, Nokia, Opera, Qualcomm, Samsung będą ściśle współpracować. Zresztą firmy te będą swoich partnerów wspierać dostarczając tani sprzęt, rozwijając wspólne projekty czy wdrażając innowacje.
Brzmi to wszystko bardzo pięknie przyznam, ale muszę zaraz dodać, że przecież największymi i najdroższymi inwestycjami będą te w infrastrukturę, więc obranie kierunku, by przekazywać pałeczkę do lokalnych instytucji jest bezwzględnie konieczne. Inna sprawa, że widać w projekcie również niezły interes. Skoro firmy takie, jak Samsung będą dostarczały np. tańsze smartfony, a wiadomo że nacisk będzie kładziony na najuboższe regiony świata, to przecież jasne, że w perspektywie czasu będzie to inwestycja w przyszłych klientów. Ale czy jest w tym coś zdrożnego? Jestem wielkim zwolennikiem rozwiązań, które ułatwiają ludziom dostęp do wiedzy i informacji, a ten cel w projekcie internet.org jest jasno określony.
Nawet z czysto biznesowego punktu widzenia, jest o kogo walczyć. Obecnie do Internetu na świecie podłączonych jest 2,7 mld ludzi, co stanowi zaledwie 1/3 populacji, a tempo nowo przyłączanych rośnie w ślimaczym tempie 9 proc. rocznie. Dzisiaj chociażby po tym, jak duzi producenci koncentrują się na rynkach wschodzących widać, że to właśnie tam wkrótce wielkie koncerny przeniosą swoje akcenty.
Źródło: internet.org
Foto: internet.org