Otwieram Gazeta.pl, a tam proszę jaki news! Jeden z najpopularniejszych i największych na naszym rynku portali internetowych Wirtualna Polska został kupiony przez Grupę O2! Przecieram oczy ze zdumienia i pędzę zaraz na stronę Orange, który rzeczywiście potwierdził to w oficjalnym komunikacie! O2 kupił Wirtualną Polskę za 375 mln zł. Sporo pieniędzy, ale WP liczyło na większą wycenę. Już na początku tego roku Dziennik Gazeta Prawna informował, że za WP grupa TP mogłaby żądać nawet 500-650 mln zł. Jak widać ostatecznie portal został sprzedany za połowę tej kwoty.
No właśnie, myślę, że pomimo świetnych wyników związanych z odwiedzinami, które na WP.PL utrzymywały się od dłuższego czasu na poziomie 12-13 mln użytkowników miesięcznie, w czasie których ci generowali niemal 2,4 mld odsłon, wciąż rosnącej dynamiki reklamy internetowej i znaczenia sieci w ogóle w mediach, wcale duże portale nie muszą być aż tak atrakcyjnym kąskiem do skonsumowania. Pora się obudzić – one już od pewnego czasu nie rosną, co dla Dziennika Gazety Prawnej zauważali już pierwsi analitycy w kwietniu br., kiedy pojawiały się głosy o możliwym przejęciu WP.PL przez innego gracza.
W czym problem? Otóż stare, banerowe formaty reklamowe mocno się już zużyły. Mimo, że WP nieźle sobie radzi na rynku, bowiem wygenerowała w zeszłym roku 180 mln zł przychodu, co przełożyło się na 42 mln zł zysku netto EBITDA, to jednak na znaczeniu zaczyna zyskiwać dynamicznie rozwijający się rynek mobilny. To tutaj zaczynają przenosić się kluczowe akcenty, ale jest on zupełnie niewygodny pod względem reklamowym. Natomiast sprzedaż tabletów i smartfonów rośnie w niewyobrażalnym tempie. Wg ostatnich danych IDC, wynika że klasyczne komputery są w silnej defensywie, tracą też notebooki. A to oznacza, że ludzie na całym świecie przestawiają się na zupełnie nowe formy konsumpcji treści i niestety – na 5 calach trudno wcisnąć 20 reklam, które dzisiaj oblewają klasyczne, komputerowe strony internetowe.
Jaka przyszłość czeka teraz WP.PL? Od samego początku spekulowano, że jeśli przejmie ją rodzimy gracz, to poniżej wyceny rynkowej, która od ostatnich miesięcy utrzymywała się na poziomie 400-500 mln zł. Ponoć WP zależało, aby był to ktoś z branży, co nie do końca tak wyszło, bo w prawdzie kupuje Grupa O2, ale przy udziale funduszu inwestycyjnego private equity Innova Capital, który może być w dłuższej perspektywie zainteresowany wprowadzeniem spółki na giełdę, w końcu to on położy pieniądze. I tu wygasa mój optymizm, bowiem w takich układach liczy się gł. zysk, a jakość treści zarówno w serwisach O2.pl, jak i WP.PL od dawna nie jest najwyższych lotów, ale za to taka, która generuje najlepsze zyski.
Teraz zgodę na przejęcie musi wyrazić UOKiK.
Źródło, foto: Orange, Dziennik Gazeta Prawna, Biznes Gazeta Prawna, Forsal, Gazeta