Dawno, dawno temu, kiedy inżynierowie pracowali na suwakach logarytmicznych, a programiści pisali małe programy na wielkich komputerach, oczy ludzkości skierowane były ku gwiazdom. Chcąc wiedzieć więcej o kosmosie NASA w 1977 roku wysłała dwie misje Voyager. Sondy wystrzelono w głąb układu słonecznego w celu zbadania gazowych olbrzymów. Voyager 1 po minięciu Saturna popłynął ku granicom Układu Słonecznego, Voyager 2 zahaczył po drodze o Urana, Neptuna i także kieruje się w poza Układ. Co w tym takiego nadzwyczajnego? Oba pojazdy nadal działają.
[showads ad=rek3]
NASA szuka więc kandydatów na jego stanowisko. Ostatni przegląd odbył się w roku 1990, gdy sonda mijała Neptuna i odlatywała w przestrzeń międzygwiezdną. Wtedy przeprogramowano ją, by działała autonomicznie i oszczędzała energię. Dodatkowe aktualizacje wysyłano co trzy miesiące. Teraz pojazd zbliża się do granicy układu słonecznego i może dostarczyć naukowcom bardzo cennych danych, jednak ostatni programista potrafiący sterować sondami właśnie szykuje się do emerytury.
Zadania jakie stawia się przed kandydatem na to stanowisko:
- przeprowadzenie pełnej diagnostyki sondy
- przeprogramowanie układów pokładowych by były jak najbardziej energooszczędne. Sonda zasilana jest radioizotopowym ogniwem termoelektrycznym, które ma starczyć na co najmniej dziesięć kolejnych lat.
- zapewnienie sprawnego działania sondy przez kolejne 10 i więcej lat.
Oddychasz kodem? Każdą czynność widzisz jako ciąg poleceń? C#, C++, Python, Java, Visual nie mają przed Tobą tajemnic? Nic z tego! W tej misji czeka Cie podróż w czasie.
[showads ad=rek1]
Wymagania:
- Znajomość kodu Fortran i Assembler (z roku ok. 1950)
- Umiejętność zaprogramowania komputera sondy (jedne z pierwszych pokładowych komputerów, state-of-the-art z roku 1975)
- Wysokie zdolności komunikacyjne. Z sondą można się skomunikować tylko jedną anteną na świecie, kontakt w jedną stronę trwa 17 godzin.
- Umiejętność optymalizacji kodu. Do dyspozycji masz zawrotne 64kB RAM.
Mile widziane:
- Umiejętność pracy w papierowym archiwum. Notatki z tworzenia pierwotnego kodu, wyjaśnienia co jak i dlaczego są spisane i poukładane na półkach.
- Umiejętność wyciągania wniosków jak inżynier z lat 70-tych. Przeczytasz co Twój poprzednik zrobił, ale musisz też wiedzieć dlaczego.
- Umiejętność znalezienia i dogadania się z 80 letnim programistą wspominającym misję sprzed czterdziestu lat.
Firma zapewnia szkolenie wstępne w towarzystwie pana Larry Zottarelli, ostatniego oryginalnego członka misji Voyager. Kandydaci proszeni są o kontakt z Jet Propulsion Laboratory NASA.
[showads ad=rek3]
Źródło, foto: theregister, popularmechanics, wikipedia, pdp8