Serwis Huffington Post publikuje wnioski, jakie płyną z raportu iStrategyLabs, wg którego Facebooka porzuciło do tej pory od 2011 roku (kiedy powstała pierwsza edycja raportu), już ponad 3 mln nastolatków w USA (w wieku od 13. do 17. lat), co daje spadek na poziomie 25,3 proc! Jak na jeden tylko region, to bardzo duży ubytek. Pytanie, czy to sporo czy mało w globalnym rozrachunku, skoro najpopularniejszy serwis społecznościowy świata ma ponad 1 mld użytkowników? Jeśli taki trend umacnia się w rodzimym kraju Facebooka, to pewnie i w innych częściach świata może być z tymi statystykami różnie.
Niektórzy analitycy wskazują, że należy te dane traktować z rezerwą, bo pochodzą od zewnętrznej firmy, a przecież sam Facebook wie najlepiej, jak to u niego wygląda. Poza tym szefostwo kilkukrotnie już dementowało podobne informacje. Niemniej – trudno ignorować takie badanie przeprowadzone przez niezależną firmę. Możliwe jednak, że ta praca pokazuje rzeczywisty odwrót młodych. Być może nie służy Facebookowi robienie z niego tuby reklamowej? Wiele jest narzekań obecnie na ukazujące się na naszych tablicach treści. Sam zauważyłem, że więcej na niej promocyjnych wpisów niż tego, co chciałbym rzeczywiście zobaczyć.
Ale widać też z powyższej tabelki, że nawet jeśli choćby uczniowie szkół wyższych rezygnowali mocno z Facebooka, to znowu absolwenci uczelni zwiększali swoją aktywność w serwisie. Przydałaby się analiza tego trendu. Czyżby było to związane z chęcią utrzymania więzi i relacji ze znajomymi po studiach? Oprócz tego w raporcie iStrategyLabs widać, że do Facebooka dołączają w dużej mierze osoby w wieku 55+ (wzrost o 80 proc!). Tutaj też widziałbym chęć poszukiwania nowych lub odgrzebywania starych relacji.
Gdzie w takim razie przenieśli swoją aktywność młodzi? Wiele wskazuje na to, że do serwisów typu Instagram, które pozwalają w szybki sposób umieszczać fotografie, a przez to lepiej wyrażać siebie. Jeśli to prawda, to dla Facebooka żadna strata, w końcu ten serwis należy przecież do niego.
Źródło, foto: huffington post, istrategylabs, facebook