Mogą się złościć, pluć, gryźć i drapać, ale nic z tego poza wyrzuceniem złości, nie przyjdzie producentom urządzeń mobilnych w 2014 roku. Nie oznacza to, że nie będą zarabiać! Jednak będą musieli zadowolić się mniejszym kawałkiem tortu. Cała reszta przypadnie Apple i Samsungowi! Wieje nudą? W takim razie sami odpowiedzcie mi, kto odpowiada za sukces tych marek? Cóż, jestem pewien, że w Waszych dłoniach leżą teraz w dużej mierze urządzenia jednego z tych dwóch graczy. W mojej zresztą też.
Do takich wniosków dochodzi firma consultingowa Gartner, która wysuwa je na podstawie obecnych analiz, zjawisk i przemian. Rok 2014 przyniesie po raz kolejny duopol Apple i Samsunga. Szacuje się, że cały rynek urządzeń mobilnych urośnie o 6 proc. w stosunku do roku obecnego i nabywców znajdzie 2,5 mld tabletów, smartfonów i wszystkich możliwych hybryd.
Oczywiście na tym dealu zarobi również inny wielki gracz – Google, bowiem urządzenia z jego systemem mają stanowić 75 proc. wszystkich telefonów dostępnych na rynku w przyszłym roku, co pozwoli mu zwiększyć w nim swoje udziału aż dwukrotnie w stosunku do iOS i Windows Phone 8. Dopiero te liczby pokazują, jak spolaryzowany jest rynek mobilnych systemów operacyjnych. Tizenie, Ubuntu OS, Sailfish i Firefox OS – wasi twórcy mają nad czym się głowić.
Dominacja Androida jest zresztą miażdżąca. W 2012 roku sprzedało się ponad 505 mln urządzeń z tym systemem. Wg wstępnych założeń po pierwszej połowie br. analitycy zakładają, że do końca tego roku sprzedanych zostanie 866 mln produktów z zielonym robotem na pokładzie. Rok 2014 ma się zamknąć sprzedażą przekraczającym 1 mld urządzeń! Wynik zostanie spektakularnie podwojony w ciągu dwóch lat!
Ogółem we wszystkich kategoriach sprzętowych Android ma rządzić na 42 proc. urządzeń w przyszłym roku, Windows na 15 proc., iOS/Mac na 14 proc., a BlackBerry na zaledwie 1 proc.. Natomiast 28 proc. urządzeń będzie posiadało inne systemy operacyjne. Wśród producentów swoją pozycję wg Gartnera umacnia przede wszystkim Samsung, który w każdym miesiącu zasypuje nas nowymi urządzeniami. Tuż obok na tym samym wózku jedzie Apple. Amerykanie tracą jednak na rzecz Koreańczyków koszulkę lidera przede wszystkim skąpymi premierami nowych urządzeń.
Oczywiście obecny rok trwa, a przyszły to i tak niewiadoma, ale tempo w jakim rośnie rynek smartfonów i tabletów nakazuje te dane traktować bardzo poważnie.
Foto: cnet