Zawsze pod koniec roku Google chwali się najpopularniejszymi aplikacjami w swoim Sklepie, o czym również pisaliśmy. Niemniej nie da się ukryć, że nie zawsze odnajdywałem w nim aplikacje, z których korzystam na co dzień. Tym razem, Google postanowił samemu wybrać najciekawsze apki i przyznać własne nagrody. I tutaj także nie znalazłem tego, co miałbym u siebie zainstalowane ;). No ale może teraz rzucę okiem czy faktycznie jest na czym oko zawiesić :P.
Google Play Awards zostały przyznane po raz pierwszy i stało się to w ramach Google I/O 2016. Gigant postawił na dziesięć kategorii, w których wytypował swoje numery 1. Aby znaleźć się wśród nominowanych należało spełnić poszczególne warunki. Jednym z nich był minimalny czas, w jakim aplikacja była dostępna w ofercie Sklepu – 12 miesięcy. Aby mieć szansę na wyróżnienie, twórcy musieli dostarczyć również w tym czasie przynajmniej jedną dużą aktualizację. Trzeba przyznać, że takie wyróżnienia są niesamowitą nobilitacją. Po pierwsze otrzymanie nagrody wśród milionów innych programów już jest pewnym sukcesem, a po drugie w ciągu kilku dni pisać o nich będą niemalże wszyscy.
Co nie znaczy, że rzeczywiście są to najlepsze aplikacje, wybór jest oczywiście subiektywny i niekoniecznie należy się z nim zgadzać. Warto się jednak przyjrzeć. Ciekawie bowiem prezentują się kategorie, według których Google przyznał swoje wyróżnienia. Oprócz bardziej standardowych znalazły się również inne, w których amerykański gigant postanowił nobilitować na przykład aplikacje, które w najlepszy sposób wzorowały się na Material Design. Mój wzrok – nie ukrywam – skierował się momentalnie na Najlepszą Grę i przyznam, że nie jestem zaskoczony. Clash Royale co prawda nie jest moją ulubioną pozycją, ale pochodzi z tej samej drużyny, co Boom Beach czy Clash of Clans. Zresztą Supercell, czyli studio odpowiedzialne za te gry, tworzy według mnie bardzo ciekawe rzeczy, o czym świadczy chociażby ilości pobrań.
Ciekawie prezentuje się propozycja New York Times’a, którego program zdobył nagrodę w kategorii Najbardziej Innowacyjnej Aplikacji. Myślę, że w pełni zasłużenie, bowiem umożliwia na oglądanie materiałów dziennikarzy za pomocą wirtualnej rzeczywistości, a wystarczy mieć do tego Google Cardboard, choć i bez nich masz możliwość przejrzenia zawartości, którą udostępnia NYT VR.
Co do pozostałych nagrodzonych, wstyd się może przyznać, ale nie korzystam z ich możliwości, ale wypływa to oczywiście z potrzeb, ale kto wie – może prędzej czy później,zainteresuje się którąś na dłużej, chociażby z Clash Royal, na którym chętnie stracę trochę czasu oddając się relaksowi. Zwróć również uwagę, że na poniższej liście duży procent stanowią gry, co świadczy o ich silne nie tylko w sklepie Play, ale w ogóle. Tak więc drodzy rodzice, gry wcale nie wygłupiają – oczywiście te odpowiednie i z odpowiednią dozą czasu, jaki im się poświęca. ;)
Best App: Houzz
Best Early Adopter: World Around Me
Best Families App: Thinkrolls 2
Best Go Global: Pokemon Shuffle Mobile
Best Game: Clash Royale
Most Innovative: NYT VR
Best Use of Material Design: Robinhood
Best Standout Indie: Alphabear
Best Use of Google Play Game Services: Table Tennis Touch
Best Standout Startup: Hopper