Facebook jako narzędzie w naszej pracy? Hmm, brzmi jak odległa wizja, szczególnie, że w wielu firmach, jest on zmorą dla pracodawców, kiedy okazuję się, że ich pracownicy są produktywni, ale na portalu społecznościowym. Istnieje jednak szansa, że wkrótce to się zmieni. Choć największy portal społecznościowy to straszny pochłaniacz czasu – przynajmniej dla niektórych – to nie da się ukryć, że korzystają z niego miliony użytkowników. W większości do przeglądania newsów, ale także jako formy komunikacji ze znajomymi. Generalnie w moim odczuciu Facebook pełni bardziej funkcję rozrywkową, niż poważnego narzędzia, choć z pewnością wiele firm opiera na nim swoje biznesy, takie jak promocja, czy kontakt z klientem.
Aktualnie ciężko sobie wyobrazić, by Facebook odgrywał od początku do końca rolę podobną np. do Dokumentów Google’a. Umówmy się, że dla przeciętnego użytkownika, portal ten będzie kojarzyć się z wolnym czasem, rozrywką, zdjęciami znajomych i pogaduszkami. Dla firm, czy też innych przedsiębiorstw Facebook może nie tylko pełnić funkcję wspomagającą, ale pomagać też w codziennej pracy.
Pomóc ma w tym utworzenie platformy Facebook at Work, która pozwoli na wspólną pracę zespołową, Ma ona zawierać szereg narzędzi, które usprawnią pracę w firmie. Polegać to będzie na założeniu osobnego konta, dzięki czemu pozwoli to na odseparowanie konta prywatnego od zawodowego, a zarazem umożliwi skupić się rzeczywiście na pracy, a nie na zdjęciach znajomych. Brzmi to ciekawie, tylko pytanie czy jest miejsce na kolejnego gracza po Google czy Microsofcie, którzy świadczą podobne usługi?
Nie jestem do tego przekonany, choć pomysł może zaskoczyć, chociażby z tytułu ogromnego zaplecza w postaci użytkowników, jak i samej popularności Facebooka. Z drugiej strony, może pojawić się blokada w postaci obaw, przed wyciekiem danych firmy na portal społecznościowy, w którym informacje roznoszą się z oszałamiającą prędkością. Osobiście dość nieufnie podchodzę do tego pomysłu, aczkolwiek Facebook potrzebuje takich rozwiązań.
Dzisiaj jest kolosem jeśli chodzi o portale społecznościowe, nie jest powiedziane, że za kilka lat będzie tak samo, a dodatkowe narzędzia mogą przyciągnąć nowych użytkowników. Co ważne, nie byle jakich. Mówimy tutaj bowiem o firmach i przedsiębiorcach. Jednak by ich pozyskać potrzeba zaufania, by z kolei zbudować dobre relacje, potrzeba dopracowanego narzędzia. Czy Facebook at Work takim będzie? Jest duża szansa, że tak lecz póki co tego nie kupuję.
Źródło, foto: theverge, thenextweb