Od 13 lat w przygotowywanym przez serwis Interbrand rankingu, rok w rok, kultowy czarny, słodzony napój, zajmował wśród najlepszych i najlepiej wycenianych marek świata pierwsze miejsce. Dzisiaj to się zmienia. Numerem 1 zostaje Apple (wyceniany na 98,3 mld dol.) – jedna z największych firm technologicznych świata. To bardzo ważna zmiana. Nie dlatego, że producent charakterystycznego napoju przestał się podobać, a jego produkt smakować. Po prostu – mamy inne, nowe czasy – erę 2.0.
Apple kojarzy się przede wszystkim z innowacjami, chociaż od dawna nie zaskoczył ludzi niczym nowym i świeżym. Wypracował sobie jednak pozycję lidera nowoczesnej i dobrze wycenianej sprzętowo subkultury. To właśnie iPhone’y stały się synonimem smartfonów. Nie wiem, czy Wam się to jeszcze zdarza, ale niektórzy pytając mnie o smartfon, zwłaszcza mniej zorientowani, dopytują czy pod tym hasłem dodatkowo nie kryje się inne – iPhone właśnie. Oczywiście – dzięki ekspansji Androida mocno się to już zmienia. Jednak to smartfony Apple, nawet te budżetowe – 5C – nie pozostawiają złudzeń. To jest klasa i prestiż.
Ale mój wniosek o erze 2.0 z pierwszego akapitu, można by potraktować jako wydumaną teorię, gdyby nie miejsce drugie, a to należy do… Google (wyceniany na 93,2 mld dol.)! Tak jest – Coca-Cola (wyceniona na 79,2 mld dol.) ląduje dopiero na trzeciej pozycji! W czołówce są więc dwie firmy technologiczne, ale jestem pewien, że zbyt długo Apple nie będzie się cieszył z pierwszego miejsca. Mimo, że lidera i wicelidera dzielą miliardy dolarów, to jednak Google goni swego rywala od lat i patrząc na portfolio firmy z Mountain View widać, że przynajmniej na dzień dzisiejszy, jej perspektywa rozwoju jest bardziej przyszłościowa. Apple ewidentnie potrzebuje nowego produktu, ale dzięki fenomenalnym iPhone’om radzi sobie od lat świetnie.
Zresztą musimy się spodziewać, że w czołówce będzie robiło się coraz ciaśniej technologicznie. Zwróćcie uwagę, że w pierwszej 10., oprócz Apple i Google, są jeszcze IBM, Microsoft, Samsung i Intel, czyli ponad połowę stanowią właśnie firmy rozwijające nowe koncepty technologiczne, zarówno w zakresie sprzętu, jak i oprogramowania czy usług informatycznych. To też jasny sygnał, w którym kierunku będzie podążał w najbliższych latach świat.
Źródło, foto: inderbrand, engadget