Przeczytałem dzisiaj w serwisie Wirtualnemedia.pl, że wydawca magazynu Chip, zamyka jego papierowe wydanie. Zamyka również serwis internetowy Chip.pl oraz – o zgrozo – zwalnia cały zespół z końcem kwietnia br! Natychmiast przyszło mi do głowy kilka myśli na ten temat. I jedna z najbardziej zastanawiających brzmi: czy ekipa z Chip.pl weźmie się w garść i przejmie prawa do domeny oraz nazwy i zacznie robić sensowny serwis w sieci na własną rękę?
Był czas, że czytałem Chipa. Pismo charakteryzował świetny poziom merytoryczny, bardzo przydatne testy, rozwojowe działy i pomysły. Dzisiaj zostały z tego okruchy. Wg Wirtualnemedia.pl sprzedaż magazynu z poziomu ponad 61tys. w roku 2005, spadła do nieco ponad 10,5tys. w roku 2015. Do października 2016r. kupiono 9tys. egzemplarzy. Bolesne, trudne, ale i zrozumiałe w obecnie zmieniającym się rynku mediów papierowych i cyfrowych. Dlatego najbardziej zaskoczyła mnie decyzja zarządu Burda Media Polska, wydającego Chipa – że postanowił zamknąć też serwis Chip.pl. Wszedłem więc na stronę i…
…zdębiałem. Nie było mnie na Chip.pl od dawna. A tam przestarzały layout, masa migających reklam i… totalny chaos informacyjny z jednym idącym przez środek w miarę czytelnym strumieniem. Natomiast same treści – notki na długość lidu… Cóż, to mówi samo za siebie… Nie wszystkie materiały tak wyglądają, ale dużo szukać nie trzeba. Prezentuje się to wszystko strasznie do niczego i całkowicie bez charakteru, jakby poziom pisma i poziom serwisu to były dwie różne bajki. Aż dziw, że taki koszmarek tak długo się utrzymał w obecnej formie, ALE…
…Chip.pl to również nieźle prosperująca strona internetowa. Najpopularniejsze teksty z ostatnich 30 dni mają po kilkadziesiąt tysięcy odsłon. Jeśli nie ma w tym żadnego przekłamania, to jednak nie jest to miasto duchów, co również widać w komentarzach i wśród dziesięciotysięcznej społeczności na Facebooku. Zadziwiające jest więc dla mnie, że zamiast zatrudnić przedsiębiorczego redaktora, przenosić najlepsze rzeczy z wydania papierowego do internetowego, postawić na bardziej autorskie teksty, stworzenia zupełnie nowego layoutu – wydawca Burda Media Polska zamyka markę, która wychowała kilka pokoleń pasjonatów informatyki i komputeryzacji nad Wisłą!
Najłatwiej jest krytykować, w niektórych komentarzach czytałem wypowiedzi „czytelników”, w stylu: Słyszałem, że wracacie do Niemiec. Jakim trzeba być człowiekiem, by mieć taką lekkość w zostawianiu tak skrajnie idiotycznego wpisu?! Wystarczy wejść na Chip.pl, żeby jasno zobaczyć, jak wiele jest do poprawy, ale z taką marką jestem przekonany, że można zrobić to od nowa! Tym bardziej nie widzę powodu do uśmiercania tak mocnego brandu, jakim jest Chip w naszym kraju i nie tylko przecież. I to w atmosferze całkowitego odpuszczenia tematu, bez jakichkolwiek prób ratowania chociażby wersji internetowej.
Ostatni numer papierowego Chipa trafi do kiosków 5 kwietnia 2017r. Serwis Chip.pl oraz skojarzone z nim media społecznościowe – przestaną istnieć w lipcu tego roku. Łezka się w oku kręci… :'(