OH MAN – OH MACHINE!

90sekund.pl – blog z pogranicza humanistyki cyfrowej i technologii. Koncentruje się na relacji człowieka i maszyny. Myślenie produktem – to jego kluczowy fundament. Szukanie wspólnych dróg dla tego co (z)digitalizowane i wirtualne oraz tego, co rzeczywiste i analogowe. W myśl tej zasady, człowiek wchodzi w relację z technologią i poddaje się jej lub próbuje jej oprzeć. Niemniej osadzony jest w kontekście, w którym to co cyfrowe, odgrywa zasadniczą rolę w kształtowaniu relacji.

Wikipedia humanistykę cyfrową definiuje następująco:

dział badań humanistycznych zajmujący się człowiekiem i jego wytworami w przestrzeni wirtualnej. Wykorzystuje ona narzędzia i metody oparte na technologiach informatycznych. Bada również to, jak tradycyjne działy nauk humanistycznych realizują się w rzeczywistości wirtualnej.

Wszystkie teksty, materiały oraz aktywności związane z blogiem 90sekund.pl czerpią z tego systemu myślenia. Produkt nie jest zwykłym przedmiotem, który zostanie zastąpiony za jakiś czas innym. Urządzenie jest dla mnie – oraz zespołu moich blogerów – nośnikiem uczuć i emocji, a każda jego kolejna wersja, naturalnym następstwem procesu cyfrowej ewolucji. Produkt zawiera w sobie kod, czyli: intencje, wiedzę, umiejętności, ograniczenia, trudności, dylematy i warsztat rzemieślnika – lub zespołu rzemieślników (inżynierów) – którzy przyczynili się do jego powstania.

Odbiorca, który jest nabywcą sprzętu, to osoba która jest depozytariuszem/depozytariuszką tego kodu. Produkt niesie ze sobą pierwiastek ludzki, emocjonuje, zachwyca, rozdrażnia, wpisuje się w pragmatykę codziennych zadań, pomaga, jest używany do efektywnej pracy lub… służy za przycisk do papieru. Czasami wzorniczo – przepiękny przycisk. Niemniej – pozostaje w relacji na linii Rzemieślnik/Twórca – (Produkt) – Odbiorca/Użytkownik.

Skoro takie podejście na 90sekund.pl mam z moim Zespołem do sprzętu technologicznego (smartfonów, smartwatchy, tabletów, hełmów wirtualnej rzeczywistości (VR), dronów, autonomicznych samochodów, beaconów, rozwiązań dla IoT i Cyfrowych Domów oraz Miast etc.), to również w tym ujęciu analizujemy i opisujemy zmiany rzeczywistości cyfrowej w kontekście sztucznej inteligencji (AI), social mediów, aplikacji, coraz szerzej rozumianej mobilności, i wszystkiego tego, czym są Chmura (Cloud Computing), Internet Rzeczy i rozwiązania pokrewne.

Michał Brożyński
Redaktor Naczelny

W sprawie kontaktu i współpracy komercyjnej zapraszam TUTAJ.